EUROPRYMUSEK - niepubliczne przedszkole

Zostań europrymuskiem

„Klocki – buduj i ucz”

Klocki to zabawka, którą posiada każde dziecko, większość z nas się nimi bawiła – klocki to nieodłączny element dzieciństwa. Obecnie trwa ich produkcyjna „ewolucja” – magnetyczne, drewniane, plastikowe, gumowe. Ich dostępność i różnorodność sprawiła, że narodził się pomysł wykorzystania klocków nie tylko do samej zabawy, ale także do nauki przez zabawę i tak powstał program „Klocki – buduj i ucz”.

Zacznijmy od tego, że lista zabaw klockami jest bardzo długa – co głowa to i pomysł. Pamiętajmy jednak, że nie wystarczy kupić i dać je dziecku. Zainteresują je tylko na moment, dopóki nie obejrzy ich oczami i palcami, ułoży kilka klocków, ustawi jeden na drugim, zburzy i na tym koniec zabawy .

Żeby klocki pełniły funkcję edukacyjną, trzeba dziecku pokazać możliwości konstrukcyjne i edukacyjne klocków. Dorosły musi współdziałać z dzieckiem. Zabawę klockami można rozpocząć od najmłodszych lat. ”Na początku drugiego roku życia dziecko nie umie sprawnie budować wieży. Układa około 2-3 klocków. Rok później zazwyczaj maluchowi udaje się zbudować wieżę aż z 6 klocków. Pamiętajmy też, że dzieci do drugiego roku życia najbardziej lubią burzyć wszelkie budowle. I nie jest to wynik złego wychowania.” Dziecko kilkuletnie zazwyczaj manipulowało przedmiotami w sposób niezorganizowany. „Mniej więcej od trzeciego roku życia dziecko zaczyna tworzyć świadomie. Planuje swoje działania, a im jest starsze, tym bardziej skomplikowane i wieloetapowe plany potrafi wcielić w życie. W połowie 3 roku życia dziecko potrafi zbudować już wieżę z 8 klocków. Gdy kończy 3 lata, buduje trójwymiarowe budowle wykorzystując do tego co najmniej 10 klocków. Natomiast dziecko 4–letnie tworzy już niezwykle pomysłowe i oryginalne konstrukcje.” Jednak podczas tych zabaw ważna jest akceptacja dorosłego, gdyż pomaga ona dziecku dłużej skupić się na zabawie. Pamiętajmy, że oprócz świetnej zabawy dziecko rozwija wiele innych umiejętności, chociażby: ćwiczy koncentrację, koordynację wzrokową, rozwija kreatywność, rozwija umiejętności komunikacyjne, uczy dzielenia się i współdziałania, rozwija wyobraźnię oraz ćwiczy sprawności rąk. Ponadto dziecko zdobywa również umiejętności pod względem edukacyjnym: matematyczne, z mowy i myślenia, plastyczne, manualne, muzyczne oraz ruchowe, wystarczy jedynie odpowiednio zaplanować i przeprowadzić zabawę.

„Nie bez powodu mówi się, że najlepszą zabawka dla przedszkolaka są właśnie klocki. Pobudzają wyobraźnię dziecka i w znacznym stopniu wspierają rozwój poznawczy.”

Justyna Gąsowska

Literatura:

- M. Tchurz – Rozwój przez zabawę w wieku 3-5 lat

- E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska - Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej